Zmiany w e-commerce 2023

Każdy sklep powinien posiadać regulamin, który określa zasady funkcjonowania sklepu, warunki sprzedaży oraz odpowiedzialność za ewentualne szkody. Brak regulaminu jest niezgodny z prawem i może prowadzić do nieporozumień pomiędzy sklepem a konsumentem. Zabezpiecz swój interes oraz bezpieczeństwo klientów, konsultując się z naszymi prawnikami.

Regulamin sklepu internetowego powinien być zgodny z obowiązującymi przepisami prawnymi

Treści regulaminów sklepów na stronach internetowych opierają się na ustanowionych zasadach, wynikających bezpośrednio z prawa polskiego.

  1. Ustawa o prawach konsumenta – określa uprawnienia i obowiązki konsumenta oraz sprzedawcy w związku z dokonywaniem zakupów w internecie.
  2. Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną – reguluje kwestie związane z świadczeniem usług drogą elektroniczną w tym dotyczące informacji o sklepie i jego ofercie.
  3. Kodeks cywilny – reguluje kwestie związane z umowami sprzedaży, w tym np. odpowiedzialnością sprzedawcy za wady towaru i zasady reklamacji.
  4. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO) – reguluje kwestie związane z ochroną danych osobowych.

Dodatkowe regulacje wcielone w życie wraz z nadejściem 2023 roku

Z dniem 1 stycznia 2023 roku wprowadzono zasady ujednolicające odpowiedzialność producentów za szkody spowodowane przez ich produkty. Dyrektywa towarowa, będąca częścią prawa Unii Europejskiej, określa podmioty odpowiedzialne za szkody wynikłe z użytkowania produktów. Dodatkowo, precyzuje warunki niezbędne do dochodzenia roszczeń oraz ustala limity odpowiedzialności producenta.

Zmiana polskiego prawa w zakresie odpowiedzialności producentów za szkody spowodowane przez ich produkty ma kilka wariacji. Wprowadzony obowiązek odpowiedzialności producentów za szkody, obowiązuje niezależnie od winy, o ile zostaną spełnione określone warunki:

  • produkt musi być niebezpieczny,
  • szkoda musi być bezpośrednio związana z tym produktem,
  • szkoda musi dotyczyć osoby fizycznej lub prawnej, która zakupiła produkt lub korzysta z niego zgodnie z przeznaczeniem.

Dyrektywa ta również określa jakie dowody trzeba przedstawić aby dochodzić roszczeń. W ten sposób wskazuje limity odpowiedzialności producenta. Ponadto dokument wprowadza pojęcie „producent” które obejmuje nie tylko producenta, ale również importera lub sprzedawcę. Regulacje na przestrzeni roku będą aktualizowane, dlatego lepiej bądź na bieżąco!

Category:
Uncategorized

Leave a Comment