Ustawodawstwo europejskie ma istotny wpływ na prawa lokalne dotyczące handlu elektronicznego (e-commerce). W UE, ustawodawstwo europejskie ma pierwszeństwo przed prawem krajowym, co oznacza, że prawa i przepisy wynikające z dyrektyw i regulacji UE mają pierwszeństwo nad prawami i przepisami krajowymi. W związku z tym, prawa lokalne dotyczące e-commerce muszą być zgodne z prawem europejskim i nie mogą być sprzeczne z jego postanowieniami.
Dyrektywy mające wpływ na prawa lokalne
Przykładami dyrektyw europejskich, które mają wpływ na prawa lokalne dotyczące e-commerce są:
1. Dyrektywa dotycząca handlu elektronicznego (2000/31/WE)
2. Dyrektywa o prywatności i elektronicznych usługach komunikacyjnych (2002/58/WE)
Każde państwo członkowskie UE musi implementować te dyrektywy i dostosować swoje prawa krajowe do ich postanowień. Wymóg wdrażania zasad pozwala ustawodawstwu europejskiemu wprowadzenie jednolitych standardów i zasad dotyczących handlu elektronicznego w UE. Takie rozwiązanie umożliwia przedsiębiorcom działającym w różnych krajach łatwiejsze dostosowywanie się do rynku. A konsumentom zapewnia większe bezpieczeństwo i daje pewność co do ochrony ich praw.
Regulacje o prywatności w Internecie
(2002/58/WE)
Dyrektywa o prywatności i elektronicznych usługach komunikacyjnych (2002/58/WE) reguluje kwestie prywatności i bezpieczeństwa informacji przesyłanych drogą elektroniczną w Europie. Jej celem jest zapewnienie, że prywatność i bezpieczeństwo danych osobowych w Europie są chronione. Szczególną uwagę zwraca na prywatność w kontekście elektronicznej komunikacji, takiej jak e-mail, telefonia komórkowa, czy usługi VoIP. Dyrektywa wprowadza również wymagania dotyczące ochrony danych osobowych przechowywanych przez dostawców usług elektronicznych oraz reguluje kwestie związane z ujawnianiem informacji przez dostawców usług elektronicznych organom państwowym.
Zasady dotyczące handlu elektronicznego
(2000/31/WE)
Dyrektywa dotycząca handlu elektronicznego (2000/31/WE) ustanawiała zasady dotyczące handlu elektronicznego na terenie UE. Ustalenia z niej wynikające, nakładały obowiązek na przedsiębiorców oferujących produkty i usługi przez Internet . Jej przepisy obligowały przedsiębiorców do zapewenienia konsumentom szerokich informacji na temat warunków sprzedaży. Wytyczne także nakazywały, aby przedsiębiorcy udostępniali swoim klientom łatwy i niezawodny sposób dokonywania płatności. Dyrektywa ta miała duży wpływ na rozwój handlu elektronicznego w UE i stanowiła ważne narzędzie w zapewnianiu ochrony praw konsumentów. Jednak z biegiem czasu stała się nieadekwatna do rosnących potrzeb rynku, dlatego też została zastąpiona przez nowsze regulacje prawne, takie jak Rozporządzenie o handlu elektronicznym (2018/302).